2010. április 26., hétfő

A Pali féle kenyér

Nagyon büszke vagyok magamra, mert lassan fél éve, amióta megvettem a a kenyérsütő gépemet, azóta nem vettem boltban kenyeret. A kenyér nálunk, itt az USÁ-ban, egy állandóan visszatérő probléma volt, ugyanis: 1. rengeteg kenyeret eszünk, 2. a bolti kenyér ehetetlen, 3. egy jó kenyér ritka és akár fél órát is vezetni kell érte, az ára pedig elég borsos.
Most, hogy megvan a kenyérsütőm átlagosan két-három naponta sütök kenyeret, és bár a folyamat kicsit hosszú (kb 3 óra), mégis minimális munkát igényel, és az eredménnyel egyelőre mindenki elégedett a családban.
Kenyér receptemet egy barátomtól, Palitól kaptam, aki már régóta az otthoni kenyérsütő mesterséget űzi. Az ő receptje volt a kiindulási alap, aztán a hónapok folyamán, ahogy bátrabb és bátrabb lettem úgy változtatgattam rajta.
Jelenleg ez alapján a recept alapján készül az itthoni kenyér.
Hozzávalók:
1 1/3 csésze meleg viz
2 tk só
1 ek cukor
1 ek oliva olaj
3 csésze kenyér liszt
1 csésze teljes kiörlésű liszt
2 1/4 tk élesztő
egyéb "kiegészitők":
tökmag
napraforgó mag
lenmag
szezámmag
apritott dió
aszalt vörösáfonya (dried cranberry)
mazsola
A megadott sorrendben beleteszem a kenyér hozzávalóit a kenyérsütő gépbe. Ha használok magokat vagy gyümölcsöt, akkor ezeket utoljára teszem bele. Nekem a kedvencem a napraforgó mag-tökmag-vörösáfonya kombináció. A gyümölcsökből kb egy fél csészényit, a magokból pedig 1/4 csészényit teszek bele.
A kenyérsütő gépet a "dough" funkción inditom el. Ez az én esetemben egy másfél órás program, aminek kb az első fél órájában dagaszt a gép, majd melegen tartva keleszti a kenyeret. Ha lejárt a program akkor kiveszem a tésztát, megformázom, majd kukorica darával (cornmeal)meghintett sütőkőre teszem. A tetejét 4-5 helyen keresztbe bevagdosom és kissé előmelegitett sütőbe (kb 40 C, azaz 100 F fokra felmelegitem, majd lekapcsolom!!!) teszem további kelesztésre. Én szeretem a tömörebb kenyeret igy csak fél órát kelesztem, de akár egy órára is benthagyhatjuk a kenyet a sütőben. A sütőt ezután 385 F, azaz 195 C fokra állitom és kb 40-50 perc alatt ropogósra sütöm a kenyeret. Az elején érdemes figyelgetni az időt, mert izlés kérdése, hogy ki milyen ropogósan szereti, valamint a kenyér magasságától is függ a sütési idő. Nekem a sütő felmelegedésével együtt általában 44 perc alatt készül el kenyér a kivánt állagúra.
Ekkor a kenyeret kiveszem és konyharuhába csomagolva vágódeszkára teszem, és lehetőleg 15-20 percet pihentetem szeletelés előtt. Könnyebben és szebben lehet szeletelni a kihűlt kenyeret, de sok szerencsét kivánok ennek kivárásához.

1 megjegyzés: